Bojan Djordjic till Sveriges förbundskapten: "Jag kan förlåta men inte glömma"

28 mars 2023

I Viaplays EM kval-sändning på måndagskvällen utbröt en hätsk diskussion där Sveriges förbundskapten Janne Andersson gick till angrepp mot Viaplays expert Bojan Djordjic. Under fotbollförbundets presskonferens på tisdagen gav Janne Andersson sin syn på händelserna och sträckte ut en hand. Nu replikerar Viaplay och Bojan Djordjic på hans uttalanden.
– Jag kan förlåta men inte glömma. Vi har alla något att lära av det här och jag kommer fortsätta att rakryggat göra mitt jobb, säger Bojan Djordjic.

Den heta ordväxlingen uppstod när Sveriges förbundskapten Janne Andersson gästade Viaplays studio efter EM-kvalmatchen mot Azerbajdzjan under måndagskvällen. Stämningen blev snabbt hätsk då Andersson gick till hårt personangrepp på Viaplays expert Bojan Djordjic och ifrågasatte såväl hans kompetens som vem han representerade.

– Jag står fast vid mina övertygelser och värderingar. Jag brinner för de här frågorna som bygger på egna erfarenheter sedan jag kom till Sverige 1992. Jag vill förena och bygga broar i ett splittrat samhälle och är hellre tydlig och obekväm, än otydlig och bekväm. Om man inte förstår vikten av det som skedde i vår sändning är det ett inneboende strukturellt problem. Även om Janne säger att det inte var hans intention, uppfattade jag att det blev en fråga om mitt ursprung och det gjorde mig sårad och besviken på min förbundskapten, säger Bojan Djordjic.

På presskonferensen sträckte Janne Andersson ut en hand till Bojan Djordjic och bad om ursäkt.

- Jag kan förlåta men inte glömma. Vi har alla något att lära av det här och jag kommer fortsätta att rakryggat göra mitt jobb, säger Bojan Djordjic.

Förbundskaptenen Janne Andersson fick också frågor på presskonferensen om hans kritik snarare var riktad mot experkommentatorer som yrkesgrupp. Viaplay har tagit del av hans uttalanden men ser samtidigt allvarligt på situationen.

– Vi på Viaplay Group är otroligt stolta över att sända mycket av världens bästa sport i elva europeiska länder och vi lägger alltid ner såväl stora investeringar som både själ och hjärta i vår bevakning av sporterna. Vad vi gör omgärdas alltid av många synpunkter, positiva såväl som negativa. Det är precis som det ska vara. Sport engagerar! Men när engagemang övergår i personangrepp i allmänhet och, på det sätt vi såg igår i synnerhet, passeras en för oss väldigt viktig linje - en linje som aldrig får passeras. En relevant och korrekt ställd fråga ska besvaras med respekt för personen som ställde den. Jag är väldigt stolt över att ha Bojan i teamet. Han är engagerad, erfaren och alltid påläst. Den han är och det han representerar förtjänar mycket bättre än så här från en av fotbolls-Sveriges viktigaste företrädare. Jag och hela Viaplay Group står bakom honom till hundra procent. Vi har noterat Janne Anderssons ursäkt, och nu fortsätter dialogen mellan oss och förbundet, säger Anders Jensen, president och CEO på Viaplay Group.

Fredrik S Johansson

Head of Sports PR

Presskontakt för sportinnehåll på Viaplay, TV3, TV6, TV10 och alla V Sport-kanaler.