Carina Berg och Barncancergalan till Viaplay

21 augusti 2023

Viaplay och TV3 blir ny samarbetspartner till Barncancergalan - Det svenska humorpriset. Carina Berg leder den omtyckta galan som i år direktsänds från Berns den 2 oktober på TV3 och Viaplay. Galan är en kväll fylld av både värmande skratt och gripande berättelser, där allmänheten bjuds in att bidra i kampen mot barncancer.
- Den här galan och detta uppdrag ligger mig så otroligt varmt om hjärtat. Jag är så glad och tacksam över att Viaplay nu tagit över stafettpinnen, säger Carina Berg.

Ett starkt och viktigt budskap blandas med skratt. Det är de gyllene ingredienserna till höstens viktigaste kväll när Barncancergalan - Det svenska humorpriset går av stapeln. Tillsammans med Barncancerfonden samlas pengar in för att stötta den livsviktiga cancerforskningen och kampen mot barncancer. Starka och berörande berättelser från drabbade familjer blandas med framträdanden av populära artister och prisutdelning för att hylla svensk humor. Under kvällen kommer årets främsta humorister belönas med Papphammarstatyetten.

Galan leds av Carina Berg som därmed tar klivet över till Viaplay och TV3 för sändningen i oktober.

- Jag är så glad att jag får fortsätta leda denna gala. Efter så många år är det fortfarande mitt mest hedervärda uppdrag. När livet är som allra svårast, behöver vi skrattet som allra mest. Det är därför jag älskar den här galan. Så kul också att Viaplay tagit över stafettpinnen, säger Carina Berg.

Det är nionde året för Barncancergalan - Det svenska humorpriset där kampen mot barncancer står i fokus. Genom att bli Barnsupporter och bidra ekonomiskt till Barncancerfonden kan mer pengar läggas på forskning och arbetet med att förbättra livskvaliteten hos de som överlever fortsätta. I Sverige insjuknar ett barn om dagen i någon form av barncancer. Tack vare att nya tekniker och metoder ständigt utvecklas möjliggörs mer träffsäker och effektiv behandling, och här ligger svensk barncancerforskning långt fram. Av de som drabbas av barncancer överlever 85 procent, men trots framstegen dör ett barn i veckan.

–  I år hoppas vi på att vi får många nya Barnsupportrar som vill bli månadsgivare och stötta oss i kampen mot barncancer så att fler barn överlever och kan fortsätta att leva på allra bästa sätt, säger Anne Bergsten, exekutiv producent på Barncancerfonden.

På galan belönas Sveriges främsta inom humor på scen, film, tv och webb. Vinnarna får bronsstatyetter i form av Gösta Ekmans ikoniska karaktär Herr Gunnar Papphammar. Barncancergalan - Det svenska humorpriset sänds i oktober på Viaplay och TV3.

– Vi är stolta och hedrade över att ha fått det ärofyllda uppdraget att sända Barncancergalan - Det svenska humorpriset på Viaplay och TV3. Att dessutom få jobba med Carina Berg är inget annat än en ren fröjd. Vi ser fram emot att få bjuda tittarna och publiken på en lika känslosam som rolig kväll för ett viktigt ändamål där vi hoppas Barncancerfonden får många nya Barnsupportrar, säger Joakim Franke, innehållschef på Viaplay Group.

Barncancergalan - Det svenska humorpriset produceras av FLX i samarbete med Barncancerfonden och Viaplay Group. Exekutiv producent på Viaplay är Johan Kallerman. Galan sänds den 2 oktober på Viaplay och TV3.

Susanne Nylén

Head of PR & Communications Sweden

Presschef och talesperson för Viaplay och fri-TV i Sverige.