Carina Berg tillbaka efter succén - leder jublierande Barncancergalan

12 juni 2024 - Senast uppdaterad 14 juni 2024

Barncancergalan - Det svenska humorpriset är tillbaka i höst på Viaplay och TV3 - och firar då tio år. Galan leds återigen av Carina Berg som under våren gjorde succé i Melodifestivalen.
- När livet är som allra svårast behöver vi skrattet som allra mest, och det är därför jag älskar den här galan, säger Carina Berg.

Förberedelserna inför årets viktigaste kväll är redan i gång och det blir ett jubileumsår då Barncancergalan – Det svenska humorpriset firar tio år. Galan direktsänds från Berns måndag den 30 september på TV3 och Viaplay. Carina Berg axlar rollen som programledare för nionde året i rad och gör det nu med succén från Melodifestivalen i ryggen.

- Jag är så glad och hedrad över att få leda denna gala. Jag får gåshud varje gång. Det är enligt mig årets viktigaste och mest känslosamma kväll. Det har varit fantastiskt att under de här tio åren som galan har funnits se hur framsteg inom forskningen bidragit till att rädda liv. Tack vare alla barnsupportrars gemensamma insatser kan vi fortsätta kämpa i den riktningen, med ett gemensamt mål: att fler barn ska överleva och får ett gott liv, säger Carina Berg.

Barncancergalan - Det svenska humorpriset anordnas för att bidra till och stötta den livsviktiga barncancerforskningen och kampen mot barncancer. Ett av Barncancerfondens viktigaste fokusområden är stöd till forskningen för att fler barn ska överleva och för att förbättra livet efter barncancer. Barncancerfonden har sedan start bidragit med över 4 miljarder kronor till forskning, utbildning samt de register och biobanker som behövs för att kunna genomföra forskningen. Just nu finansierar Barncancerfonden över 100 forskartjänster och mer än 200 forskningsprojekt vilket gör dem till den största finansiären av barncancerforskning i Sverige.

– Barncancerområdet är forskningsintensivt, och tack vare alla de barnsupportrar vi har i form av månadsgivare kan vi utan uppehåll fortsätta stötta både den akademiska forskningen och forskningen som bedrivs på våra sjukhus. Det innebär att vi kan bidra till att förbättra cancervården både på kort och lång sikt, säger Anne Bergsten, exekutiv producent för Barncancergalan – Det svenska humorpriset och varumärkesstrateg på Barncancerfonden.

Under de tio år som Barncancergalan ägt rum har de gyllene ingredienserna varit ett starkt och viktigt budskap om att stötta den livsviktiga forskningen, blandat med en hyllning till svensk humor – eftersom skrattet är så viktigt för alla i tuffa tider.

Under kvällen delas åtta priser ut där landets främsta humorister kommer belönas med Papphammarstatyetten, skapad med Gösta Ekmans ikoniska figur som förlaga. Komikerna delar scenen med populära artister och vi kommer självklart att få träffa några av de familjer och barn som drabbats av cancer och höra deras starka historier.

Barncancergalan - Det svenska humorpriset var en succé på Viaplay och TV3 förra året. Att vi återigen får förtroendet att sända galan är en stor ära. Carina Berg leder denna gala med bravur och har en otrolig förmåga att blanda allvar med humor denna viktiga kväll, säger Joakim Franke, innehållschef på Viaplay Group.

Barncancergalan - Det svenska humorpriset produceras av FLX i samarbete med Barncancerfonden och Viaplay Group med Josef Sterzenbach som producent. Exekutiv producent på Viaplay är Johan Kallerman. Galan direktsänds den 30 september kl 20:00 på Viaplay och TV3.