Emmynominerade Mumindalen säsong 3 får premiär på Viaplay 10 december

16 november 2023

Den 10 december är det premiär för tredje säsongen av den internationellt hyllade serien Mumindalen, som tidigare i höst nominerades för en International Emmy Awards i kategorin "Bästa animerade barnprogram". Serien är baserad på Tove Janssons älskade berättelser om Mumintrollen och tar återigen med tittarna in i Mumintrollens förtrollade värld. Säsong tre består av tretton avsnitt och har premiär exklusivt på Viaplay den 10 december.

Den hyllade serien Mumindalen har återigen nått internationell framgång då säsong tre nominerats för en International Emmy Awards i kategorin "Bästa animerade barnprogram". Den 20 november avgörs vinnarna i kategorin och bara några veckor senare, den 10 december, släpps säsong tre på Viaplay.

I den tredje säsongen av Mumindalen tas tittarna återigen med till Mumintrollens förtrollade värd. När Muminfamiljen återvänder från sin semester i säsong två, finner de sitt älskade Mumindalen i total kaos. I denna säsong introduceras två nya karaktärer, den gåtfulla Snorken och den charmiga skojaren Stinky som gör Fru Filifjonkan, bombastiska Herr Brisk, impulsiva Mymlan och söta men olycksdrabbade Misan sällskap. De många egendomliga invånarna ställer Muminfamiljen inför oväntade utmaningar och familjen möter allt som livet kastar på dem med nyfikenhet, entusiasm och stor humor.

- Vi är väldigt glada över att addera denna animerade pärla till vårt redan starka barnutbud, säger Alexander Tanno, Editor in Chief för Viaplay Group Sverige.

Mumindalen säsong tre produceras av Gutsy Animations. Den tredje säsongen har premiär på Viaplay den 10 december då 13 avsnitt släpps.