Gå till huvudinnehåll

En strålande sommar för NENT Groups radiokanaler

13 augusti 2019 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Den svenska sommaren har varit mycket bra för Nordic Entertainment Groups radiokanaler. Främst är det RIX FM som ytterligare stärkt sin position, men även Star FM har visat fram fötterna som en ny nationell radiokanal att räkna med.

Enligt SIFO/Kantars lyssnarmätningar är RIX FM landets största kommersiella radiokanal i både daglig räckvidd och marknadsandel under de senaste fyra veckorna (v. 29-32). Samtidigt har för första gången STAR FM passerat P3 i daglig räckvidd (v. 31) och Nordic Entertainment Groups radiokanaler har nått en kommersiell marknadsandel på över 50 procent (v.29-30).

- Det här är den första sommaren sedan 2008 som våra lyssnare kan höra oss i hela landet och jag tror att många hittat oss under semestern. Lyssnandet i bilen är enormt viktigt och på resande fot måste man söka nya frekvenser. Nu hoppas vi att vi får följa med lyssnarna hem igen, säger Christer Modig, chef för NENT Groups radioverksamhet. 

Under sommaren firar även RIX FM Festival 20 år. Festivalen har genom åren vuxit till Sveriges största musikfestival och uppskattas i år nå över 250 000 besökare. Hittills har festivalen besökt sju orter med artister som Ava Max, Darin, Måns Zelmerlöw, Benjamin Ingrosso, Miriam Bryant och Chris Kläfford. Fem orter återstår med final i Västerås den 7:e september.

- RIX FM Festival är en mycket viktig del i vår marknadsföring där vi tillsammans med artister, skivbolag och sponsorer har möjlighet bjuda vår publik på en fantastisk musikupplevelse som tack för att de lyssnar på vår radiokanal. Jag är helt övertygad om att festivalen också bidragit till de fina lyssnarsiffrorna, säger Christer Modig.

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/radioundersokningar/lyssnarsiffror-radio-ppm

Kontakter

Susanne Nylén

Head of PR & Communications Sweden

Presschef och talesperson för Viaplay och fri-TV i Sverige.