Gå till huvudinnehåll

Go Countrys grundare förste svensk att tilldelas CMA International Broadcast Award

29 augusti 2024

I samband med Morgan Wallens konsert på Strawberry Arena igår tilldelades Joakim Richardson, grundare av radiokanalen Go Country, den prestigefyllda utmärkelsen CMA International Broadcast Award. Detta gör Richardson till den förste svensken någonsin, att motta denna internationellt erkända utmärkelse.

Go Country, som sedan 2021 samarbetar med Viaplay Group Radio, har snabbt etablerat sig som en viktig plattform för countrymusik i Sverige. Med sitt starka engagemang för genren har Joakim Richardson, en veteran inom Stockholms närradio, spelat en avgörande roll i att främja och sprida countrymusiken i landet.

Country Music Association of America grundades 1958, och är den första branschorganisationen som skapats för att främja en specifik musikgenre. Organisationen fungerar som en central resurs för musikindustrin och arbetar aktivt för att sprida countrymusikens popularitet världen över – genom att bland annat hylla betydande insatser och profiler.

Taylor Swift, Dolly Parton, Keith Urban, Kenny Rogers och Ricky Boss från BBC Radio, har alla mottagit utmärkelsen CMA International Broadcast Award. Nu kan även Joakim Richardson, som den förste svensken någonsin, ansluta sig till denna stjärnspäckade skara.

- Joakims passion för countrymusik går långt utöver den traditionella radioverksamheten. Hans arbete med att inkludera countrymusiken i Stockholm Pride är bara ett exempel på hur han aktivt arbetar för att bredda genrens publik i Sverige, säger Christer Modig, VP Radio på Viaplay Group.

I somras blev Go Country Guldpartner till Stockholm Pride, och kanalen inledde festivalen med en tre timmar lång konsert där några av Sveriges största countrystjärnor uppträdde. Detta initiativ markerar ännu ett steg i Joakims och Go Countrys arbete med att göra countrymusiken mer tillgänglig och inkluderande för alla.

Go Country kan höras i Stockholm på 107,9 FM, via DAB+ i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Gävle, samt online på Viaplay Radio.