HAALAND OCH VIAPLAY TECKNAR LÅNGSIKTIGT SAMARBETSAVTAL

Manchester City och Norges superstjärna Erling Haaland har kommit överens om ett långsiktigt partnerskap med Viaplay Group.
22-åringen har huvudrollen i en exklusiv dokumentär som ger Viaplays tittare en unik inblick både i hans meteoriska karriär och privatliv. Haaland blir också Viaplayambassadör i Sverige och de övriga åtta europeiska länder där Viaplay har sändningsrättigheterna till Premier League.
– En ambassadörsroll hos Premier League-rättighetsinnehavarna Viaplay är något jag ser fram emot. Jag är säker på att vi kommer att ha många roliga år tillsammans, säger Erling Haaland.
Tack vare exklusiv tillgång till spelaren och hans team följer den kommande dokumentärfilmen ”Haaland – Valet” den unge norrmannen under våren 2022 då han var det främsta transfermålet för de flesta storklubbar i Europa, innan han till sist valde att skriva på för Manchester City för en övergångssumma på drygt 600 miljoner svenska kronor.
– Jag har följt och varit en supporter av engelsk fotboll i hela mitt liv. Att nu få spela i Premier League är en dröm som går i uppfyllelse, säger Erling Haaland.
Dessutom kommer Alfie Haaland, före detta Premier League-spelare med över 180 matcher för Nottingham Forest, Leeds United och Manchester City mellan 1993 och 2001, att ansluta som expert och studioanalytiker i Viaplays Premier League-sändningar.
Kompletterar varandra
– Ett nordiskt fenomen som tar klivet till den globala scenen – Erling och Viaplay kompletterar varandra perfekt. Våra partnerskap med Formel 1:s Max Verstappen och nu med Premier Leagues senaste superstjärna bevisar att Viaplay inte bara visar sportens största namn varje vecka, men tar supportrarna närmare dem än någon annan, säger Anders Jensen, VD och koncernchef för Viaplay Group.
Peter Nørrelund, exekutiv koncernsportchef på Viaplay Group:
– Erlings explosiva ligadebut där han gjorde två mål var bara en försmak. Viaplay är hemvisten för Premier League i nio länder och överallt är supportrar ivriga att följa varje steg som Man Citys nya nummer nio tar. Sportdokumentärer är bland Viaplays snabbast växande innehållsområden, och vi ser fram emot att jobba med Erling och hjälpa till att sprida hans otroliga historia.
I januari presenterade Viaplay ett partnerskap med Formel 1-världsmästaren Max Verstappen med syfte att skapa exklusivt dokumentärinnehåll till streamingtjänsten. Den första produktionen ”Verstappen – Lion Unleashed” hade premiär den 1 mars. Verstappen är även Viaplayambassadör i de länder där Viaplay innehar rättigheterna till Formel 1.
Kontakter

Fredrik S Johansson
Head of Sports PRPresskontakt för sportinnehåll på Viaplay, TV3, TV6, TV10 och alla V Sport-kanaler.