Miljonpublik under hockey-VM

Hockey-VM 2025 slutade med en bronsmedalj för Tre Kronor. Precis som 2024. Men intresset för mästerskapet ökade. Sveriges samtliga matcher på Viaplay lockade fler tittare i år än förra året. Kvartsfinalen mellan Sverige och Tjeckien var den matchen som nådde högst tittarsiffra på TV6 med 1 138 000 tittare.
– Vi kände av ett stort engagemang och har haft miljonpublik under hela VM, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.
Under vintern och våren har det varit en mängd mästerskap på Viaplay med blågul fokus. Dubbla handbollsmästerskap, JVM, 4 Nations Face-Off, skid-VM, alpina VM, freestyle-VM och nu senast hockey-VM. Intresset har varit stort för alla idrottsevenemangen, och det var inget undantag under världsmästerskapet. Att hockey-VM dessutom spelades på hemmaplan skapade stort engagemang.
– Jag har gjort många hockey-VM tidigare, men det här var speciellt. Jag har vetat om att Tre Kronor kanske är det mest folkkära landslaget, men det här vibrerade verkligen. Det var ett otroligt stort engagemang som verkligen visade vad Tre Kronor betyder för den svenska folksjälen, det var ett intresse som jag aldrig märkt av tidigare under mina år. Det blev en VM-fest både på Avicii Arena och i tv-rutan, det blev en folkfest som jag tror väldigt få kommer att glömma, säger Viaplays programledare Niklas Jihde.
Hockey-VM 2025 drog fler tittare på Viaplay än under VM 2024, samtliga Sveriges matcher nådde högre tittarsiffror - och slog dessutom säljrekord. Totalt var det 18 procent fler unika tittare på hockey-VM på Viaplay i år. Räckvidden för hockey-VM på TV6 och TV10 var 3,5 miljoner. Det innebär att 34,5 procent av alla svenskar tog del av hockey-VM på TV6 och TV10.
Den matchen som hade störst räckvidd under VM var kvartsfinalen mellan Sverige och Tjeckien, totalt 1 559 000 personer. Kvartsfinalen hade också den högsta tittarsiffran med 1 138 000 tittare.
– Vi märkte av ett väldigt stort engagemang och intresse kring våra sändningar och Tre Kronor, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.
Sverige slutade på tredje plats i VM.
Kontakter

Fredrik Jönsson
Sports PR Project ManagerPresskontakt och talesperson för allt sportinnehåll.