NENT GROUP SÄNDER OBOS DAMALLSVENSKAN FRÅN 2022
NENT Group fortsätter storsatsningen på världens bästa damligor i fotboll genom att teckna ett femårigt avtal med OBOS Damallsvenskan.
Från och med nästa säsong sänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från den svenska högstaligan, samt erbjuder såväl studiosändningar som highlightsmagasin från varje omgång.
– Våra ambitioner är helt enkelt att tillsammans med Elitfotboll Dam bygga upp OBOS Damallsvenskan till att bli den bästa ligan i världen, säger NENT Groups vd Anders Jensen.
NENT Group och Elitfotboll Dam (EFD) har kommit överens om ett långsiktigt partnerskap som innebär att Viaplay, med start våren 2022, kommer direktsända samtliga sju matcher från Sveriges högsta serie varje omgång. Totalt innebär det 182 matcher varje år. Dessutom kommer minst två matcher per spelvecka att sändas på NENT Groups linjära kanal TV6 samt ett veckovist highlightsmagasin.
– OBOS Damallsvenskan är redan en otroligt stark liga med en passionerad supporterskara, och nu är det dags att ta den till nästa nivå. Detta är vår hemmaplan – att tillsammans med rättighetsinnehavare utveckla sporter, samtidigt som vi når och inspirerar en ny publik genom den bästa streamingtjänsten i branschen, säger Anders Jensen.
Långsiktigt engagemang
Viaplay sänder redan från Englands Barclays FA Women’s Super League, Tysklands Frauen-Bundesliga, Danmarks Gjensidige Kvindeliga och Italiens Serie A TIM VISION, samt utvalda matcher från Spaniens Liga Iberdrola. Viaplay blir även den exklusiva hemvisten för FIFA VM 2023.
– Detta avtal innebär att Viaplay kommer att visa runt 350 direktsända damfotbollsmatcher varje år, vilket är fler än något annat streamingbolag. Vi har ett långsiktigt engagemang i damsport och att hjälpa sporten att bli en mer jämställd plats där alla har en chans att visa sin skicklighet. Tittare på Viaplay och TV6 kan se fram emot bevakning i världsklass av en liga i världsklass, säger Peter Nørrelund, exekutiv koncernsportchef, NENT Group.
Sveriges damlandslag är för närvarande tvåa på FIFA:s världsranking, och flera av spelarna återfinns till vardags i OBOS Damallsvenskan, däribland stjärnor som Stina Blackstenius (BK Häcken), Madelen Janogy (Hammarby) och Olivia Schough (FC Rosengård). Att intresset växer märktes inte minst i samband med oktober månads Stockholmsderby mellan AIK och Hammarby, då ett nytt publikrekord för en svensk fotbollsmatch på damsidan sattes med 18 537 åskådare.
Historiskt ögonblick
– Detta femåriga avtal med NENT Group, ett av världens ledande streamingbolag, är ett historiskt ögonblick för svensk damfotboll. Det känns spännande att kunna accelerera vår vision att bli en av världens mest konkurrenskraftiga ligor och vi är stolta att bli nya partners, säger Tomas Hoszek, generalsekreterare EFD.
Avtalet innebär även att Viaplay kommer sända OBOS Damallsvenskan i samtliga nordiska och baltiska länder, samt Polen och Nederländerna från 2022 till 2026.
– Det är en milstolpe för OBOS Damallsvenskan, för våra spelare och klubbar såväl som damfotboll i allmänhet att vi signerar detta långsiktiga avtal med NENT Group som möjliggör att vår liga ska visas i 10 olika länder, säger Annika Grälls, ordförande EFD.