NYTT AVTAL STÄRKER VIAPLAY SOM FOTBOLLSLANDSLAGENS HEMMAPLAN
Viaplay och Svenska Fotbollförbundet (SvFF) har kommit överens om ett nytt exklusivt fyraårigt avtal som stärker Viaplays position som hemmaplan för direktsänd svensk landslagsfotboll.
Från och med 2025 kommer streamingtjänsten att visa damlandslagets VM- och EM-kval samt vänskapsmatcher. Dessutom ges chansen att följa ungdoms- och futsallandslagen för både damer och herrar. I det nya avtalet som innehåller cirka 800 livematcher ingår dessutom Svenska Cupen för damer och herrar.
– Detta är ett fantastiskt tillägg till vår internationella rättighetsportfölj, och vi är glada över att samarbeta med SvFF för att föra Sverige närmare sina favoritstjärnor, säger Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group.
I går tog Sveriges damlandslag ett rejält kliv närmare VM-slutspelet i Nya Zeeland och Australien 2023, genom att övertygande besegra Georgien. Ett mästerskap som kommer att sändas på Viaplay. Redan i juni börjar streamingtjänstens bevakning av det svenska herrlandslaget i Nations League samt sedermera EM- och VM-kvalen.
Ett helt nytt avtal adderar nu ytterligare blågul fotbollsdramatik till Viaplays tittare.
Avtalet med Svenska Fotbollförbundet omfattar svenska damlandslagets kvalmatcher till UEFA:s EM och FIFA:s VM, tillsammans med internationella vänskapsmatcher. Fotbollsfansen får även njuta av varje omgång från Svenska Cupen för herrar och damer, alla matcher med damernas U23-, U19- och U17-landslag och herrarnas U21-, U19- och U17-landslag och alla kval till FIFA Futsal VM, UEFA Futsal EM samt UEFA:s Futsal EM för damer och alla vänskapslandskamper.
Totalt betyder det cirka 800 nya direktsända matcher med studioformat i världsklass, höjdpunkter och magasin. Utvalda matcher sänds live på TV6.
Nya hemvisten
– Viaplay är nu hemvisten för svenska landslagen i fotboll. Supportrar kan följa både det framgångsrika damlandslaget och den nya herrgenerationen av supertalanger på vår streamingplattform i världsklass. Svenska cupen – med sju olika vinnare under de senaste tio upplagorna för herrar – lägger till många spännande matcher med landets största klubbar, säger Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group.
Håkan Sjöstrand, SvFF:s Generalsekreterare:
– Vi är väldigt glada över att nå detta avtal med Viaplay, som starkt bekräftar det ökande intresset för vårt damlandslag – och så klart för damfotboll generellt. Vi ser stora fördelar och möjligheter i att samla all bevakning av våra landslag, och Svenska cupen, på en så distingerad plattform som Viaplay – vilket blir fallet från 2025 och framåt.
Viaplay startade dessutom nyligen sin heltäckande bevakning av OBOS Damallsvenskan.
Bland övriga högklassiga fotbollsrättigheter som sänds på Viaplay märks Premier League, FA-cupen, Bundesliga, UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League samt Europas främsta damfotbollsligor – Englands Women’s Super League, Danmarks Gjensidige Kvindeliga, Italiens Serie A samt utvalda matcher från Spaniens Liga Iberdrola.
Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).
Kontakter
Fredrik S Johansson
Head of Sports PRPresskontakt för sportinnehåll på Viaplay, TV3, TV6, TV10 och alla V Sport-kanaler.