Radiospotcupen tillbaka

28 maj 2024

Efter fjolårets succé är Radiospotcupen tillbaka - tävlingen som uppmärksammar och belönar Sveriges mest kreativa radioreklam. Radiospotcupen 2024 öppnar den 29 maj och arrangeras av Flickorna Larsson, Viaplay Group Radio och Bauer Media för andra året i rad.

Radiospotcupen är en tävling med syfte att uppmuntra och inspirera reklambyråer och annonsörer till att utveckla och skapa bättre radioreklam i den fantastiska ljudboom som etablerats dom sista åren. Tävlingen avgörs i höst men redan imorgon den 29 maj öppnar anmälningsfönstret.

- Det känns enormt stort att vår tävling direkt gjorde ett avtryck i branschen. Skellefteåkraft och Carbon Negative Radio Ad vann inte bara Radiospotcupen 2023 utan blev också den första renodlade radiospoten att vinna ett guldägg sedan 2019. Att tre av sex nominerade bidrag i kategori audio i Guldägget även tävlade i Radiospotcupen känns som ett enormt erkännande av vår tävling. Ett av våra mål är att flytta tillbaka radioreklamen in i reklamens finrum, och det kan vi ju verkligen säga att vi lyckats med, säger Daniel Kilgren från Flickorna Larsson som är en av de tre initiativtagarna av tävlingen tillsammans med Anki Berglund från Bauer Media och Mikael Gutgard från Viaplay Group Radio.

Så går tävlingen till:
Tävling är i cupformat, med plats för 16 bidrag. Varje morgon under tävlingsperioden ställs bidrag mot varandra i våra kanaler. Under eftermiddagen presenteras vinnaren från dagens tävlingen i samtliga kanaler.

En jury bestående av Sveriges främsta kreatörer och kunder röstar fram vinnaren. Initiativtagarna till tävlingen är inte involverade i juryarbetet.

Viktiga datum för årets tävling:
Anmälan öppnar: 29 maj

Anmälan stängs: 23 september eller när alla 16 bidrag är anmälda.

Tävlingen sker on air mellan 4 nov–22 nov

26 nov avgörs finalen live på Radiospotens AW, mer info om plats och tid kommer senare.

Låt bästa spoten vinna!