Rekordsiffror för Tour de Ski och Junior-VM på Viaplay och TV6

9 januari 2024

Åtta pallplatser för Sverige i Tour de Ski och silver till landslaget i Junior-VM i hockey. Svenskarnas framgångar lockade också rekordpublik på Viaplay, TV6 och TV10 hemma i sofforna. Juniorkronornas semifinal mot Tjeckien sågs av över en miljon tittare och Tour de Ski-sändningarna hade en räckvidd på 2,6 miljoner tittare.
– Helt magiska siffror och vi inleder 2024 med tittarrekord med ökad räckvidd jämfört med förra året både i JVM och Tour de Ski. Våra sportsändningar på Viaplay, TV6 och TV10 engagerar en miljonpublik och nu kör vi igång nästa mästerskap, säger Lotta Folcker, sportchef på Viaplay Group.

Svensk skidsport och ishockey har extremt framgångsrika atleter som skördar framgångar. Totalt tog svenskarna åtta pallplatser i Tour de Ski och juniorlandslaget i hockey tog silver i finalen mot USA. Och engagemanget på hemmaplan var massivt.

Totalt hade Tour de Ski inklusive studiosändningarna i Viaplay Vinter en räckvidd på 2,6 miljoner tittare. Som mest tittade 1,5 miljoner tittare på när Frida Karlsson tog sig an finalklättringen i Val di Fiemme den 7 januari. Tittarsiffrorna för Tour de Ski på TV6 ökade med 6 procent jämfört med förra året.

JVM i Göteborg blev en riktig rysare där Sverige tog silver. Semifinalen den 4 januari mot Tjeckien sågs av 1 053 000 tittare på TV6. Räckvidden under JVM på TV6 och TV10 ökade med 14 procent och på Viaplay med 52 procent jämfört med förra året.

– Vi är oerhört stolta och glada över att både JVM och Tour de Ski ökade så markant och dessutom slog förra årets fantastiska siffror. Men på Viaplay stannar vi aldrig upp utan nu kör vi nästa mästerskap med herrarnas handbolls-EM, säger Viaplays sportchef Lotta Folcker.

Sändningarna av Tour de Ski leddes av Viaplay Vinters team med programledarna Peter Jihde och Johanna Ojala, experterna Johan Olsson, Teodor Peterson, expertkommentator Anna Karin Strömstedt, kommentator Per Forsberg och reporter Ludvig Svan.

Programledare för JVM:s sändningar var Niklas Jihde tillsammans med experterna Erik Granqvist, Mattias Norström, Valentina Lizana, Håkan Södergren och Jacob Josefson samt kommentatorerna Niklas Holmgren, Jonatan Lindquist och Tobias Dahlberg.

Susanne Nylén

Head of PR & Communications Sweden

Presschef och talesperson för Viaplay och fri-TV i Sverige.

Ruben Labbé

Sports & PR Manager