Gå till huvudinnehåll

Solheim Cup sänds på Viaplay: "Vi är alla otroligt peppade"

12 september 2024

Till helgen är det dags för Solheim Cup – en prestigefylld golfduell mellan Europa och USA. Viaplay sänder all dramatik under tre dagar och på fredagen får även TV6:s tittare se elva timmar golf. I Europas lag finns fyra svenska stjärnor: Anna Nordqvist, Maja Stark, Madelene Sagström och Linn Grant.
– Vi är alla otroligt peppade på att köra, säger Linn Grant.

Fjolårets upplaga av Solheim Cup blev en jätterysare som slutade 14-14. Ett oavgjort resultat räckte för att Europa skulle få behålla titeln. Då spelade Caroline Hedwall en stor roll när hon stod för en mäktig upphämtning mot Ally Ewing.

Fredag till söndag den 13-15 september är det dags för Solheim Cup 2024. Det är en prestigefylld duell mellan Europa mot USA som spelas på Robert Trent Jones Golf Club i Gainesville i Virginia, USA. Då ska Caroline Hedwall följa fjolårets drama, men denna gång som expert för Viaplay.

– Det är en sån otrolig häftig tävling, man är aldrig så nervös som under Solheim Cup. När jag var liten var jag och tittade på tävlingen på Barsebäck, och kände att det där vill jag göra. Jag har gjort det fem gånger och man blir aldrig trött på det - det är så häftigt, säger Caroline Hedwall.

Viaplay storsatsar på tävlingen med reporterteamet Erik Bäckrud och Niklas Malmqvist på plats i USA. I ett starkt kommentatorsteam ingår förutom nämnde Hedwall även Anders Sjöstrand, Per-Ulrik Johansson och Carin Hjalmarsson. Den sistnämnde har spelat Solheim Cup fyra gånger, den mest minnesvärda gången var när hon avgjorde för Europas fördel 2000.

Hjalmarsson är också väldigt förväntansfull inför duellen på amerikansk mark.

– Det är massor av prestige och man har stor press på sig, men det är väldigt kul också. Det är tufft att ha publiken emot sig, de amerikanska spelarna får mycket energi därute. Jag minns när jag var vicekapten 2013 och vi vann för första gången i USA, det blev tyst när de märkte att deras rop inte gav någon effekt längre. Men det är svårt att tysta amerikaner, säger Carin Hjalmarsson.

De tolv bästa spelarna från USA möter de tolv bästa spelarna från Europa. Europas lag innehåller fyra svenskar – Maja Stark, Linn Grant och Madelene Sagström som alla kvalificerade sig via rankning, samt Anna Nordqvist som blir spelande vicekapten.

Första och andra dagen består av lagspel i dubbla omgångar. Den sista dagen möts samtliga spelare från respektive lag i singelspel, kvinna mot kvinna.

– Vi är alla otroligt peppade på att köra. Vi som spelade förra året kan ta med oss lärdomar från Spanien. Vi känner varandra relativt bra i laget, och som européer håller man om varandra lite extra när man är i USA. Det är en vecka att lära känna varandra och komma de man inte är så nära, lite närmre. Och få uppleva något unikt, säger Linn Grant.

Det är ett stjärnfyllt amerikanskt lag med världsstjärnor på löpande band – Nelly Korda, Lilia Vu, Rose Zhang, Ally Ewing och Megan Khang.

– De senaste matcherna har varit väldigt jämna, jag förväntar mig det igen. Det är ett tufft amerikanskt lag, som vanligt. USA är alltid starka. Men Europa har stark lagsammanhållning, så allt kan hända, säger Carin Hjalmarsson.

Europa har behållit bucklan i tre år i följd och jagar fjärde raka året, då blir laget först i Solheim Cup:s historia med den bedriften.

VIAPLAYS EXPERTER OM ÅRETS UPPLAGA

SÄNDNINGSTIDER SOLHEIM CUP

Fredag 13 september
13.00-00.30: TV6, Viaplay och V Sport Golf

Lördag 14 september
13.00-00.30: Viaplay, V Sport Golf

Söndag 15 september
14.45-21.30: Viaplay, V Sport Golf

Fredrik Jönsson

Sports PR Project Manager

Presskontakt och talesperson för allt sportinnehåll. Även presskontakt för kriminnehåll.