Sommarpremiärer på Viaplay

27 maj 2024 - Senast uppdaterad 3 juni 2024

Precis som ett svalkande dopp i havet på en het sommardag, bjuder Viaplay på en frisk fläkt av premiärer i sommar. Intrigerna tätnar när nya karaktärer gör entré i tredje säsongen av Camilla Läckbergs moderna såpa Strandhotellet. Livet efter Catwalk tar oss med på en sprudlande resa med vännerna från Glada Hudik-teatern, som berättar vad som hänt sedan vi såg dem i Catwalk. Dessutom har vi laddat för streamingbonanza för regniga dagar med alla säsonger av Mad Men, Downton Abbey och Nashville. Spännande intriger blir det i The Capture, Poker Face och Devils. Dessutom har årets mest hyllade dokumentärfilm Den sista resan premiär. Detta och mycket mer på Viaplay i sommar.

SERIER

Strandhotellet säsong 3
Genre: Krim/Drama
Premiär på Viaplay den 9 juni

De rivaliserande familjerna Grip och Gyllenmark är tillbaka i en tredje säsong där intrigerna inte låter sig vänta. Camilla Läckbergs moderna såpa Strandhotellet är en stor tittarsuccé på Viaplay och toppade listan som den mest sedda serien på streamingtjänsten vecka efter vecka i höstas. I den nya säsongen dyker flera nya karaktärer upp såsom såpastjärnan Bengt Bauler från Rederiet och artisten Erik Segerstedt gör skådespelardebut i denna tv-serie.

Mad Men säsong 1-7
Genre: Drama
Premiär på Viaplay den 1 juni

Sluka alla säsonger av den hyllade serien. Mad Men utspelar sig i New York under 1960- och 1970-talet och skildrar livet hos de hänsynslöst konkurrerande männen och kvinnorna på reklambyråerna på Madison Avenue. Serien ger tittarna en inblick i reklamvärlden genom karaktärerna Don Draper (Jon Hamm), Peggy Olson (Elisabeth Moss) och Roger Sterling (John Slattery). Sociala problem som alkoholism och rasism vävs samman med teman som makt och könsroller, och skapar en rik och komplex handling.

The Capture säsong 1-2
Genre: Krim/Mystik/Thriller
Premiär på Viaplay den 11 juni

När den brittiske soldaten Shaun Emery (Callum Turner) anklagas för ett brott, tar hans liv en dramatisk vändning. Den ihärdige och unge utredaren Rachel Carey (Holliday Grainger) får hans fall tilldelat sig och börjar nysta i detaljerna. Snart inser han att allt inte är som det verkar. Varje ledtråd hon följer upp avslöjar en alltmer omfattande konspiration som sträcker sig långt bortom den enskilda soldatens öde. Utredaren är plötsligt indragen i en komplex och farlig värld av maktspel, där sanning och rättvisa ständigt står på spel. Med Paapa Essiedu (bilden) också i en bärande roll som Isaac Turner.

Nashville säsong 1-6
Genre: Drama/Musik/Romantik
Premiär på Viaplay den 18 juni

Countrydrottningen Rayna Jaymes (Connie Britton) glansdagar är förbi och hon tvingas vara förband åt Juliette Barnes (Hayden Panettiere) - en ung, sexig och framgångsrik countryartist. Att behöva stå i skuggan av sin yngre ersättare gör att det är bäddat för konflikter.

Devils säsong 1-2
Genre: Thriller
Premiär på Viaplay den 3 juli

Den karismatiske och nervöse tradern Massimo Ruggero verkar ha en ljus framtid i den globala finansvärlden. Med sin skarpa intelligens och outtröttliga arbetsmoral klättrar han snabbt på karriärstegen inom bolaget. Men under ytan av denna till synes fascinerande finansvärld lurar faror som mord, politiska intriger och ekonomisk brottslighet. Massimo, som spelas av den italienske skådespelaren Alessandro Borghi, tvingas navigera genom detta komplexa nät av bedrägerier och faror. En kamp om att överleva och lyckas avslöja sanningen, påbörjas. I rollerna syns även bland andra Patrick Dempsey och Lars Mikkelsen.

Downton Abbey säsong 1-6
Genre: Drama
Premiär på Viaplay 10 juli

Downton Abbey är en brittisk dramaserie som sträcker sig över sex säsonger och följer livet på det storslagna godset Downton Abbey från 1912 till slutet av 1920-talet. Serien börjar med den förödande nyheten om Titanics förlisning, en katastrof som omkullkastar livet för familjen Crawley när två av deras huvudarvingar omkommer. Detta sätter igång en kedja av händelser som påverkar alla på godset, både uppe i de vackra salongerna och nere hos personalen i köket.

Anger Management säsong 1-5
Genre: Komedi
Premiär på Viaplay den 22 juli

Charlie Sheen spelar huvudrollen som en terapeut med otraditionella metoder. Han behandlar människor som har aggressionsproblem, trots att han själv har svårt att hantera sin ilska.

Andra utvalda seriepremiärer på Viaplay i sommar:

3 juni
Top Guns: Inside the RAF
Treasures With Bettany Huges s3
Hot Yachts s1

7 juni
Miraculous: Tales of Ladybug & Cat Noir s1

21 juni
Pocoyo s1

1 juli
Lance
Megamind Rules s1

17 juli
Feudal (Moonshine) s3
Feudal (Moonshine) s2

FILMER

Livet efter Catwalk
Genre: Dokumentär
Premiär på Viaplay den 4 juni

I uppföljaren till Catwalk - från Glada Hudik till New York fortsätter vi att följa vännerna från Glada Hudik-teatern och får ta del av hur deras liv förändrats efter den internationella succén. I filmen repeterar ensemblen inför en stor gala i Avicii Arena. Vi bjuds återigen in i deras värld när de går modevisning och Emma Örtlund avslutar eventet med att hålla ett brandtal inför en fullsatt arena, med gäster som prins Carl Philip och prinsessan Sofia i publiken. Filmen ger även en inblick i hur Catwalk inspirerat och engagerat skolor runt om i landet, med över 90 000 elever som deltagit i ett särskilt undervisningsprogram om filmen och budskapet om att låta varje individ lysa.

Beast
Genre: Action/Äventyr/Drama
Premiär på Viaplay den 7 juni

En pappa (Idris Elba) och hans två tonårsdöttrar jagas av ett jättelejon som är fast beslutet att bevisa att på savannen finns det bara ett rovdjur i toppen av näringskedjan.

Dumb Money
Genre: Biografi/Komedi/Drama
Premiär på Viaplay de 14 juni

Dumb Money är den ultimate David mot Goliat-berättelsen, baserad på den galna och sanna historien om vanliga människor som blåste Wall Street och blev rika genom att förvandla GameStop (ja, tv-spelsbutiken) till världens hetaste företag. Keith Gill (Paul Dano) startar det hela genom att satsa alla sina livsbesparingar på aktien och läggs ut om det i sociala medier. När hans inlägg exploderar i popularitet, exploderar även hans liv och livet för alla som följer honom. När ett aktietips blir en rörelse, blir alla rika – tills miljardärerna slår tillbaka, och båda sidor får hela sin värld vänd upp och ner. Med Seth Rogen och America Ferrera i bärande roller.

Poker Face
Genre: Action/Krim/Thriller
Premiär på Viaplay 21 juni

Tech-miljardären Jake Foley (Russel Crowe) är van vid att spela poker med höga insatser och ge sina vänner chansen att vinna mer pengar än de någonsin drömt om. Men det kommer till ett pris.

Ticket to Paradise
Genre: Komedi/Romantik
Premiär på Viaplay den 28 juni

De ultimata Hollywoodskådisarna George Clooney och Julia Roberts spelar ett skilt par som återförenas för ett gemensamt mål. Att stoppa deras dotter från att gifta sig och göra samma misstag som de själva en gång gjorde.

Asphalt City
Genre: Drama/Thriller
Premiär på Viaplay 12 juli

Ollie Cross (Tye Sheridan) är en ung sjukvårdare som är jobbar nattskift i New York City tillsammans med sin kompromisslösa och erfarna partner Gene Rutkovsky (Sean Penn). Varje nödsamtal som kommer in är ofta både farliga och osäkra, vilket sätter deras liv på spel - varje gång.

Mrs. Harris Goes to Paris
Genre: Komedi/Drama
Premiär på Viaplay den 25 juli

Den förtrollande berättelsen om en till synes helt vanlig brittisk hushållerska, vars dröm om att äga en coutureklänning från Christian Dior tar henne med på ett extraordinärt äventyr till Paris.

HYR OCH KÖP

Den Sista Resan
Genre: Dokumentär
Premiär på "Hyr och Köp" på Viaplay den 17 juni

Den Sista Resan är en dokumentärfilm av och med de svenska tv-profilerna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. När Filips pappa Lars Hammar går i pension blir han plötsligt viljelös och ser allt mer grått på tillvaron. Då bestämmer sig Filip för att ta med sin gamle far till Frankrike för att låta honom uppleva och återse de platser som han älskat allra mest i livet. Allt detta med hopp om att kunna väcka Lars livsgnista igen. Med sig på färden har Filip sin vän Fredrik, som tillsammans ser till att det blir en oförglömlig resa.

Andra utvalda filmpremiärer på Viaplay i sommar:

1 Juni
White Elephant