Startskott för Radiospotcupen 2024 - och folkets pris gör entré
Radiospotcupen är tillbaka för andra året i rad - tävlingen som uppmärksammar och belönar Sveriges mest kreativa radioreklam. Den 4 november drar Radiospotcupen 2024 igång och nu är det klart vilka bidrag som möts i åttondelsfinalerna. Tävlingen pågår mellan den 4 och 27 november och i år bjuds även allmänheten in för att rösta fram sin favorit genom Folkets radiospot.
Radiospotcupen är en tävling med syfte att uppmuntra och inspirera reklambyråer och annonsörer till att utveckla och skapa bättre radioreklam i den fantastiska ljudboom som etablerats dom sista åren. Tävlingen anordnades för första gången ifjol och arrangeras av Viaplay Group Radio, Flickorna Larsson och Bauer Media.
Efter fjolårets succé utvecklas Radiospotcupen och instiftar en helt ny kategori där allmänhetens röst avgör. Vinnaren av Folkets radiospot får förutom äran en kostnadsfri plats i nästa års tävling.
- Det finns en tydlig relevans i att bjuda in de som faktiskt är mottagare av reklamen och låta deras röster bli hörda. Vi ser fram emot att se om juryns och publikens val sammanfaller, säger arrangörerna bakom Radiospotcupen.
Vill du vara med och rösta fram Folkets radiospot? Gå in och lyssna på bidragen samt rösta HÄR.
Årets jury leds av John Swartling, Creative Director / Audio Creative på Swartling Studios, och inkluderar några av branschens tyngsta namn:
Hanna Björk, Executive Creative Director - ACNE, Johanna Reis, Creative Director - IW Edition, Johan Nerman, Copywriter - We Are More, Samuel Skwarski, PR Director - KiD Collective, Julius Tuvenvall, Art Director - Oatley, Ronny Olovsson, Partner/PR Director - Vinter, Therese Kaneteg, Kommunikationsprojektledare - ICA Sverige, Sanna Hedman, Brand Manager, Wellness - Karo Healthcare, Johnny Strömgren, Försäljningsdirektör - Bauer Media och Regina Pettersson, Försäljningschef - Viaplay Group Radio.
Här är de tävlande i åttondelsfinalerna:
4/11 - Åttondelsfinal 1:
NORD DDB – Child X, Voice of a Groomer
BBDO Nordics – Riksbyggen, Häftig roboteffekt
5/11 - Åttondelsfinal 2:
We Are More – Newbody, Heja föreningslivet!
Rundfunk Media – SAAB, Har vi åkt till Mars än?
6/11 - Åttondelsfinal 3:
Åkestam Holst – MAX Burgers, MAX vs Max
BBDO Nordics – Riksbyggen, Heliumballongen
7/11 - Åttondelsfinal 4:
Åkestam Holst – ATG, V75 Släpp fram hästen i dig
Carlsberg/Efterklang – Falcon, Fri som en Falcon - Falcon Alkoholfri
11/11 - Åttondelsfinal 5:
Wint/Tellving & Partners – Företagarens vaggvisa
Scandinavian Retail Center – Doggy, Bästa hundlivet "En del av gänget"
12/11 - Åttondelsfinal 6:
Nordax Inhouse – Nordax Bank, Vi är denna vecka sponsrade av Nordax Bank
Stendahls – Länsförsäkringar, Text to heartbeat
13/11 - Åttondelsfinal 7:
Precis. – Bokio, Zenkelt
Stendahls – Naturskyddsföreningen, Naturens symfoni
14/11 - Åttondelsfinal 8:
Åkestam Holst – God Morgon/Eckes Granini, Varje morgon kan bli godare
NORD DDB – McDonald's, So Premium It Stinks!
Följ tävlingen på Radiospotcupens LinkeIn-sida. Läs mer om tävlingen här.
Vinnaren av Radiospotcupen belönas med en radiospotkampanj till ett värde av 300 000 kr, som kommer att sändas i Viaplay Group Radios och Bauer Medias samtliga kanaler.