Gå till huvudinnehåll

Sveriges största komiker i unik sketch på Barncancergalan - Det svenska humorpriset

19 september 2024

Lasse Åberg, Suzanne Reuter, Christer Lindarw, Eva Rydberg, Jan Rippe och Per Fritzell har alla vunnit Hederspriset på Barncancergalan - Det svenska humorpriset. Nu möts de i en unik sketch som visas på galan den 30 september på Viaplay och TV3. Under ledning av Anders Lundin möts de i tävlingar i sann Robinson-anda.
- Att bara få vara i de här människornas närvaro är verkligen en belöning, säger Anders Lundin.

De har alla fått Papphammarstatyetten till Gösta Ekmans minne som hederspristagare på Barncancergalan - Det svenska humorpriset. Inför galans tioårsjubileum sammanförs de alla för första gången i ett unikt inslag. Sketchen är skriven av Anna Granath och Anders Lundin är programledare. Han kliver in i sin roll från Robinson när de tidigare hederspristagarna möts i Gränslandet.
- Det känns otroligt att kunna bidra, sedan ska jag inte sticka under stolen med att sällskapet är fantastiskt roligt. Att bara få vara i de här människornas närvaro är verkligen en belöning, säger Anders Lundin.

Han blev smått starstruck på inspelningen av Lasse Åberg som vann Hederspriset 2019.
- Det är ingen ände på kamraterna. Det är som en firmafest! Jag blir jätteglad av det här, säger Lasse Åberg.

Eva Rydberg är den senaste i raden av hederspristagare som fick ta emot Papphammarstatyetten förra året. Suzanne Reuter fick priset 2020.
- Det är ett väldigt bra manus och man vill ändå vara med på Barncancergalan. Roligt för oss alla att göra detta tillsammans. Det känns bra att vara med på ett hörn, säger Suzanne Reuter.

Galenskaparna-profilerna Jan Rippe och Per Fritzell iklär sig sina ikoniska kläder från Macken för inspelningen.
- Det är en ära att få vara en del av det här gänget. Vi förväntar oss att få sitta i guldstolar på galan, Jan Rippe.
De fick hederspriset 2017 och Papphammarstatyetten har en central roll i sketchen. Duon har varma minnen från Gösta Ekman.
- Gösta Ekman var en hedersknyffel. Han var en förebild. När han kom och tittade var det speciellt, säger Per Fritzell.

Sketchen visas i tre delar på Barncancergalan – Det svenska humorpriset som direktsänds den 30 september på Viaplay och TV3 under ledning av Carina Berg. Då delas årets hederpris ut där vinnaren ännu är hemlig. På första parkett kommer Christer Lindarw sitta tillsammans med de andra hederspristagarna som medverkar i sketchen. Han minns när han själv fick ta emot statyetten 2021.
- Jag blev väldigt rörd och hedrad för Gösta Ekman betydde så mycket för svensk underhållning och som skådespelare. Det var nästan finare än att få medalj av kungen.

Barncancergalan - Det svenska humorpriset produceras av FLX i samarbete med Barncancerfonden och Viaplay Group. Producent på FLX är Josef Sterzenbach. Exekutiv producent på Viaplay är Johan Kallerman. Galan sänds den 30 september på Viaplay och TV3.

Susanne Nylén

Head of PR & Communications Sweden

Presschef och talesperson för Viaplay och fri-TV i Sverige.