Tittarsuccé för Viaplay och blågult
9 juli 2025 - Senast uppdaterad 11 juli 2025

Matchen mot Polen igår slutade med vinst för det svenska landslaget. Det blev också en stor tittarsuccé. I samband med fotbolls-EM i Schweiz lanserades den renodlade kanalen Viaplay Sport. Sverige-matchen lockade som mest 821 000 tittare linjärt på den nya kanalen. Därtill är det den mest streamade livesändningen på Viaplay hittills i år.
- Det är otroligt häftigt att se hur många som engagerar sig i fotbolls-EM! Och det känns klockrent att kring detta evenemang kunna lansera den nya dedikerade sportkanalen Viaplay Sport som på så kort tid lyckats locka en rekordpublik, säger Erik Westberg sportchef på Viaplay.
Viaplay sänder alla matcher under hela fotbolls-EM i Schweiz som pågår den 2-27 juli. Inför mästerskapet lanserades även den nya renodlade sportkanalen Viaplay Sport. I går hade det svenska landslaget premiär på Viaplay Sport med matchen mot Polen. Det slutade inte bara med 3-0 vinst för blågult och en kvartsfinalplats utan blev också en stor tittarsuccé för Viaplay Sport.
Den första halvleken lockade 718 000 tittare på Viaplay Sport enligt MMS, och den andra halvleken 786 000 Som mest hade matchen 821 000 tittare på Viaplay Sport när Lina Hurtig gjorde 3-0 för Sverige. Värt att notera är att siffrorna för streamingtittandet på Viaplay inte är inkluderade då de inte är officiella, men innebär ett stort påslag på den redan höga tittarsiffran. Succén kan dock mätas i att matchen är den mest streamade livesändningen på Viaplay hittills i år.
Viaplay Sport var den största linjära tv-kanalen av alla, inklusive SVT, under matchen. Sammanfattningsvis var Viaplay Group det största kommersiella mediehuset under hela dagen igår.
- Det är en kanonstart för en helt ny linjär kanal. Nu fortsätter vi heja på svenska damlandslaget inför nästa match mot Tyskland på lördag på Viaplay Sport och Viaplay, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay.
Gårdagens match var den första svenska EM-matchen som sändes på den linjära kanalen Viaplay Sport, som delar rättigheterna med SVT. Alla matcher från fotbolls-EM går att se på streamingtjänsten Viaplay. Lördagens match mot Tyskland sänds på Viaplay Sport och är Sveriges sista gruppspelsmatch. Sverige är redan klara för kvartsfinal men utfallet på lördag avgör om svenska landslaget vinner gruppen. Förbundskapten Peter Gerhardsson och spelarna hoppas på att nå hela vägen till final.
Viaplay Sport är en helt ny linjär TV-kanal som lanserades den 27 juni och samlar Viaplays eftertraktade sporträttigheter för en bred publik. Kanalen bjuder på över 100 timmar sport per vecka med livesändningar från stora ligor och mästerskap som blandas med det bästa från Sky Sports News. Den nya TV-kanalen Viaplay Sport är tillgänglig i paketen ”Viaplay Medium”, ”Viaplay Total med reklam” och ”Viaplay Total”. Den distribueras även i grundutbudet genom operatörerna Telia, Allente, Telenor och Sappa. Tele2-kunder måste ha ett Premium-paket för att ha tillgång till kanalen.
Viaplays team på plats i Schweiz under fotbolls-EM är programledarna Richard Henriksson och Frida Nordstrand, experterna Kirsten van de Ven, Johanna Frisk och Pär Lagerström samt Suzanne Westergren som reporter. Claes Andersson, Axel Olsson och Lars Sandberg kommenterar matcherna. På lördag den 12 juli är det avspark för Sverige mot Tyskland klockan 21:00. Sändningen börjar 20:00 på Viaplay Sport och Viaplay. Eventuell svensk kvartsfinal sänds på SVT/Viaplay. Svensk semifinal och final sänds på Viaplay Sport och Viaplay.
Så ser du Viaplay Sport:
Telia: kanalplats 13
Sappa: kanalplats 13
Telenor: kanalplats 18 eller 99
Allente: kanalplats 119
Kontakta respektive TV-operatör för mer info.
Streama alla matcher från fotbolls-EM på Viaplay.
Kontakter

Susanne Nylén
Head of PR & Communications SwedenPresschef och talesperson för Viaplay och fri-TV i Sverige.