Viaplay förlänger med Formel 1: "Aldrig varit ett större intresse"
Viaplay Group har förlängt sändningsrättigheterna för Formel 1. Det nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2029.
– Viaplay strävar alltid efter att ge sportentusiaster det mest eftertraktade innehållet och det har aldrig varit ett större intresse för Formel 1 än nu. Viaplay har under lång tid varit den naturliga samarbetspartnern för motorvärldens största sport och vi ser fram emot att addera ytterligare fem år, säger Christian Albeck, tillförordnad vd för Viaplay Group i Sverige.
Sedan 2006 år har Formel 1 rullat på högfart i Viaplay Groups kanaler. Nu är det klart att samarbetet förlängs ytterligare. Det nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2029 och gäller för Sverige, Finland, Danmark, Norge, Island och Nederländerna.
– Vi har varit hemvisten för Formel 1 i många år och precis som sportens otroliga lag söker vi alltid efter den där extra fördelen som håller oss i framkant. Våra innovativa sändningar kommer fortsätta sätta nya standarder, säger Peter Nørrelund, Viaplay Group EVP och Chief Sports & Business Development Officer.
Alla träningar, kval och tävlingar går att följa på Viaplays kanaler och samtliga race under en säsong ramas in med studiosändningar.
I studion finns programledaren Suzanne Sjögren och i Formel 1-teamet ingår även kommentatorn Janne Blomqvist och experterna Rickard Rydell och Björn Wirdheim. Blomqvist har kommenterat Formel 1 sedan 1997 och han ser verkligen fram emot att få fortsätta lotsa tittarna genom banorna.
– Viaplay är världsunika på många sätt. Vi har en dedikerad motorkanal, det är inte många länder som har det. Kontinuitet är bra i alla avseenden. Det gör att tittarna vet vad de kan förvänta sig och var det finns. Det är superviktigt att få ett sånt här långt avtal. Det gynnar alla. Jag tycker det är toppen, säger Janne Blomqvist och fortsätter:
– Jag älskar verkligen det extrema i Formel 1. Det är de bästa och snabbaste bilarna, med de bästa och snabbaste förarna. Den kombon gör F1 unik.
Max Verstappen har vunnit de tre senaste mästerskapen och toppar även VM den här säsongen. 26-åringen är ambassadör för Viaplay och han har under flera år gett Viaplay en unik inblick i hans liv med flera dokumentärer, bland andra filmen "Lion Unleashed" och serien "Anatomy of a Champion".
– Jag är riktigt glad över att Viaplay har ingått det här långsiktiga avtalet med Formel 1. Precis som jag, siktar de alltid på att vara bäst. Därför ser jag fram emot vårt framgångsrika partnerskap. Det är fantastiskt att samarbeta med Viaplay för att ta mina prestationer på banan till tittarna, säger Max Verstappen.
Nästa F1-race körs i Miami den 3-5 maj.
Kontakter
Fredrik Jönsson
Sports PR Project ManagerPresskontakt och talesperson för allt sportinnehåll.