Gå till huvudinnehåll

Viaplay Radio lanserar dynamiska spots

5 april 2023

Viaplay Groups radioverksamhet, med RIX FM i spetsen, lanserar nu dynamiska spots i sitt annonseringsutbud. Det skapar större möjligheter för radions kunder att anpassa och justera sitt budskap i realtid utifrån omvärldsförutsättningar. Tjänsten har testats under två års tid och är nu tillgänglig för alla annonsörer.
- Detta är ett led i vår ambition av att kontinuerligt förbättra och utveckla vår produkt för att på så vis skapa ett ännu större värde för våra annonsörer, säger Martin Backman Director of Sales på Viaplay Radio.

Viaplay Radio kommer från och med nu att kunna erbjuda dynamiska spots i sitt anonnsformat. Möjligheten att justera reklambudskapet utifrån väderförhållande, produktutbud eller vad konkurrenterna gör ökar möjligheten till förbättrad effektivitet och sedermera högre ROI. Tjänsten medför också att annonsörer snabbare kan utvärdera och än mer effektivt utforma sina annonskampanjer.

- Vi stärker kundnyttan genom att möta annonsörernas önskemål kring flexibel och kortare framförhållning. Just nu ser vi ökad efterfrågan på marknaden med mer säljdrivande kampanjer som uppmanar mer till call to action än varumärkesbyggnad och då skapar denna lösning en perfekt lösning för behovet. Vi ser potentialen inom flera branscher, bland annat dagligvaruhandeln, där kunden kan anpassa sitt budskap i realtid utifrån väder, omvärldsfaktorer och rådande säsong. Det är också ett led i vår ambition av att kontinuerligt förbättra och utveckla vår produkt för att skapa ett ännu större värde för våra annonsörer, säger Martin Backman Director of Sales på Viaplay Radio.

Den tekniska lösningen har testats under två års tid tillsammans med Unibet och blir nu tillgänglig brett på marknaden för Viaplay Radios annonsörer.

- Vi har i många år arbetat med automatisering och effektivisering utav vår marknadsföring på flera plattformar, för att försöka ha en så hög relevans som möjligt. Så när vi ställde frågan till Viaplay Radio om detta var tekniskt möjligt och de tog sig an projektet med en otrolig entusiasm, visste vi att det skulle bli en succé. Under dessa två år som vi har gjort detta tillsammans så har allt gått väldigt smidigt i samarbetet med Viaplay Radio, i allt från produktionsinput till legala och tekniska utmaningar. Allt har möjliggjorts tack vare ett tydligt driv och klar vision från vår KAM, Kenny Wåhlin, som förstod storheten i att automatisera radioreklam. Att vi kunnat göra detta i två år utan att någon i princip har märkt att radioreklamen är automatiserad är det bästa typ utav kvitto vi anser att vi kan få, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.

Kontakter

Susanne Nylén

Head of PR & Communications Sweden

Presschef och talesperson för Viaplay och fri-TV i Sverige.