Viaplay säkrar rättigheterna till Champions League

29 maj 2024

Champions League kommer tillbaka till Viaplay. Från och med i höst sänds världens största klubblagsturnering återigen i Viaplays kanaler. Och det blir fler matcher än någonsin. Det nya avtalet sträcker sig till och med säsongen 2026/2027.
– Vi befäster vår position som den ledande streamingtjänsten av sport i Sverige, säger Christian Albeck, tillförordnad vd för Viaplay Group i Sverige.

Champions League för herrar startade 1992 och är världens mest prestigefyllda klubbturnering. Med klubbar som Real Madrid, Barcelona, Manchester City, Arsenal, Liverpool, Paris Saint-Germain, Inter och Bayern München är det en av de mest sedda sportevenemangen i världen. Finalen 2023 i Istanbul visades i 200 länder med en uppskattad räckvidd med 450 miljoner tittare.

Nu är det klart att Viaplay Group har förvärvat de exklusiva sändningsrättigheterna för Champions League i Sverige och förlängt avtalet i Danmark. Avtalen gäller från och med nästa säsong 2024/2025, till och med säsongen 2026/2027.

– Fotbollsfans i Norden vet att de europeiska kvällarna på Viaplay är något väldigt speciellt. Som vanligt kommer vi att leverera studiosändningar i världsklass med de skarpaste experterna, tillsammans med lokala kommentatorer, reportage och mycket mer. Och med det nya Uefa-klubbtävlingsformatet kommer vi kunna erbjuda våra tittare ännu mer fotboll av högsta kvalité de närmaste åren, säger Peter Nørrelund, Viaplay Group EVP & Chief Sports & Business Development Officer.

Det klassiska formatet med gruppspel i Champions League kommer att bytas ut mot ett ligaformat. Varje klubb spelar minst åtta matcher mot åtta olika motståndare, fyra hemmamatcher och fyra bortamatcher. Det blir fler matcher under hela turneringen, totalt 203 matcher live under 19 veckor jämfört med tidigare 137 matcher under 17 veckor.

– Vi är väldigt stolta att ha Champions League tillbaka på Viaplay och kunna erbjuda våra tittare den mest prestigefyllda turneringen på klubbnivå. Vi hade redan ett otroligt starkt sportutbud och med Champions League stärker vi det ytterligare. Vi ger tittarna fotboll på absolut högsta nivå, säger Christian Albeck, tillförordnad vd för Viaplay Group i Sverige.

Förutom Champions League sänder Viaplay i Sverige även Premier League, svensk landslagsfotboll, FA-cupen, Bundesliga, OBOS Damallsvenskan, Women's Super League, Carabao Cup och EFL Championship.

Viaplay i Norge och Finland kommer under samma avtalsperiod, 2024/2025 till 2026/2027, att visa Uefa Europa League och Uefa Conference League.

Fredrik Jönsson

Sports PR Project Manager

Presskontakt och talesperson för allt sportinnehåll. Även presskontakt för kriminnehåll.