Viaplays nya workplace reality-satsning är Gruvan

Viaplays nya satsning tar med tittarna djupt under jord. Gruvan har premiär i höst och skildrar arbetslivet i några av världens mest avancerade gruvor. Med exklusiv tillgång till LKAB:s och Bolidens verksamheter får tittarna följa människorna, maskinerna och tekniken som håller Sveriges industrihjärta pulserande – dygnet runt, året om.
Efter tittarsuccéerna S:t Görans Sjukhus, Högspänning, Frusna vägar och Svenska Truckers fortsätter Viaplay att satsa på genren workplace reality - där berättelserna från verkliga arbetsplatser blir lika dramatiska och engagerande som fiktion. Det senaste tillskottet Gruvan är en gripande och visuellt storslagen serie som tar tittarna djupt ner i hjärtat av Sveriges industriella nav – gruvorna i norr. Serien erbjuder en unik inblick i vardagen för personerna som arbetar i några av världens mest avancerade och utmanande arbetsmiljöer: järnmalmsgruvorna i Kiruna och Malmberget, samt det massiva koppardagbrottet Aitik utanför Gällivare.
I Gruvan får tittarna följa med bakom kulisserna och möta arbetarna som varje dag håller i gång Sveriges råvaruflöde och i förlängningen hela landets ekonomi – med hjälp av banbrytande teknik, världsledande säkerhetssystem och några av världens största maskiner.
– Vi ser en fortsatt stark efterfrågan på verklighetsbaserade berättelser från arbetsplatser som spelar avgörande roller i vårt samhälle. Gruvan är ett perfekt exempel på hur vi kombinerar spänning, autenticitet och samhällsrelevans. Det är inte bara ett program – det är ett fönster in i Sveriges hjärta och själ, säger Alexander Tanno, Editor in Chief på Viaplay Group i Sverige.
Serien är ett samarbete mellan Viaplay, gruvbolagen LKAB och Boliden, och visar inte bara hur dessa arbetsplatser fungerar, utan också vilken avgörande roll de spelar för hela Sveriges – och Europas – ekonomi och hållbarhetsomställning.
– Det här är ett fantastiskt tillfälle att visa upp vår vardag, en miljö som vi tror att många är nyfikna på. Förhoppningsvis kan serien bidra till att man som tittare får se hur en modern gruva fungerar och alla spännande möjligheter som finns här, bygga stolthet samt höja kunskapen om den nytta våra produkter spelar i den värld vi lever i, säger Erika Lindblad, kommunikationschef på LKAB.
– En gruva är naturligtvis en väldigt speciell miljö som många är nyfikna på. Vi ser samarbetet med Viaplay som en fantastisk möjlighet att få visa upp modern gruvbrytning samtidigt som alla de insatser våra medarbetare gör för att få fram metall för samhällets användning är i fokus. Det här kommer bli något extra, säger Klas Nilsson, kommunikationsdirektör på Boliden.
Serien produceras av Alaska Film TV i nära samarbete med LKAB, Boliden och Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral och metallproducenter i Sverige. Producent för serien är Erik Halén och exekutiv producent på Viaplay är Johan Wennberg.
– Jag ser verkligen fram emot att få visa upp de svenska gruvorna för en bred publik. Gruvan kommer ge en unik inblick i en värld som få har tillgång till, men vars produkter vi alla behöver. De svenska gruvorna spelar dessutom en allt större roll för Europa givet det geopolitiska läget, det adderar ännu en dimension kring varför det är viktigt med den här tv-serien just nu, säger Emma Härdmark, kommunikationschef på Svemin.
Gruvan är planerad att ha premiär på Viaplay och TV3 under hösten 2025. Vilka de färgstarka karaktärerna är som vi får följa under säsongen avslöjas längre fram.
Kontakter

Ruben Labbé
Senior PR Project ManagerPresskontakt för vårt kriminnehåll och reality.